Werkdruk verlagen

Werkdruk verlagen is in het onderwijs een thema waarover veel wordt gepraat, geschreven en onderhandeld. Ondanks alle initiatieven is er nog steeds geen zicht op echte werkdrukverlaging en zijn werkgevers en werknemers het fundamenteel oneens.

Verlagen van werkdruk

Wij zien werkdruk als de stress die ontstaat wanneer de mogelijkheden van de leerkracht en de eisen die aan de functie worden gesteld, uit elkaar groeien. Werkdruk kan op twee fronten bestreden worden:

  • Het ophogen van de mogelijkheden van de leerkrachten.
  • Het verlagen van de aan de functie gestelde eisen.

Wij denken dat er nog veel winst te halen is bij het ophogen van de mogelijkheden van de leerkracht. Bij het competenter worden van de leerkracht of docent hoort ook grenzen stellen, stressfactoren aanpakken en oplossen en groei.

De feiten

De evaluatie van de wet BIO heeft laten zien dat leerkrachten en scholen het niet goed doen op het vlak van gestructureerde bekwaamheidsontwikkeling. De overheid repareert dit nu met initiatieven als het Schoolleidersregister en het Registerleraar. Over enkele jaren moet iedereen geregistreerd zijn. Registreren lukt alleen als er een diploma is en er op structurele basis en aantoonbaar ontwikkeling heeft plaatsgevonden.

Leiderschap en cultuur

Wij denken dat de sleutel voor groei en ontwikkeling de attitude is. We hebben hiervoor een leiderschapsmodel ontwikkeld. Dit leiderschapsmodel gaat er vanuit dat iedereen leider is over zichzelf, zijn/haar omgeving en de taak waarvoor hij/zij is gesteld. Goed leiderschap voldoet aan bepaalde kenmerken. Die kenmerken willen we graag met u delen. Wat in ieder geval geldt voor leiderschap is “goed voorbeeld doet volgen”. Kortom: als iedereen in de school dit model kent en dezelfde attitude ten aanzien van zelfleiderschap hanteert, ontstaat er een stimulerende omgeving waarin de leiderschapskenmerken cultuurkenmerken worden. Onze stelling is dat de werkdruk omlaag gaat en er een effectieve vorm van samenwerking ontstaat waarin, werkdruk makkelijker opgevangen kan worden.

Meer informatie

Wil je meer weten over dit onderwerp en hoe je dit in de school kunt veroorzaken, neem dan nu contact met ons op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *