9 Tips tegen werkdruk in het Onderwijs

Wij leren onze leerlingen dat je zelf moet doen, wat je zelf kunt doen. Om die reden trek ik ten strijde tegen de klaagzangen over werkdruk in het onderwijs. Niet op filosofisch niveau maar gewoon door middel van praktische tips aan directeuren en stiekem ook richting leerkrachten. Gewoon vanuit de praktijk.

  1. Stimuleer effectiviteit. Leerkrachten zijn sociaal, willen helpen en doen dingen graag samen. Te veel en te vaak. Een brief voor sponsoren voor de sponsorloop, een gesprek voorbereiden, een gesprek voeren, een project voorbereiden. Ophouden alles samen te doen! Alles wat je alleen kunt doen, doe je alleen. Verdeel taken, stem op hoofdlijnen af en vertrouw elkaar. Kan iemand het niet, dan doet deze persoon de verkeerde klus.
  2. Leerlingenzorg optimaliseren. In elke interimklus kom ik er minstens 10 tegen: leerlingendossiers waarin jarenlang hetzelfde wordt besproken met ouders, niet meetbare afspraken worden gemaakt, ouders niet serieus worden genomen en het probleem niet verholpen is. Stop ermee! Zorg voor goede overdrachten, maak afspraken meetbaar, evalueer ze, doe iets anders en zorg dat je als school en ouders hetzelfde gaat vinden of neem afscheid van elkaar. Is daarmee alles opgelost? Nee, maar zeker 7 van de 10 dossiers zullen minder werkdruk veroorzaken.
  3. Selecteer goede leerkrachten. Wist je dat het maken van een groepsplan, het analyseren van data en het overzicht houden over het werk, 1 op 1 te maken heeft met hoe intelligent een leerkracht is? Vanaf €250 kunnen wij jouw leerkracht testen op hoe slim je leerkracht is en waar deze leerkracht goed in is en dreigt uit te vallen. Hoeveel werk, energie, slecht onderwijs en ergernis scheelt dat? Ook is het mogelijk om leerkrachten middels een functioneringsonderzoek langs de lat te leggen. Dan weet je in ieder geval waar je samen wel of geen energie in moet steken.
  4. Maak realistische jaarplannen. Spreek ze door met je “langzaamste” leerkracht en stel datgene dat deze leerkracht aan kan op 90% van de maximale verandermogelijkheden. Houd de verdeling aan: 25% van je jaarplan veroorzaakt rechtstreeks de visie, 25% zijn de “moetjes”, 10% wordt bovenschools veroorzaakt. Gebruik 20% om resultaten te verhogen. Wat je overhoudt is voor ongeplande zaken. Zorg vooral dat je deze laatste in de hand houdt. Discipline is niet alleen doen wat je zegt. Discipline is ook “nee” durven zeggen.
  5. Focus op visie en doelstellingen. Schrap alle activiteiten die de visie en doelstellingen niet wezenlijk ondersteunen. Voordat de “sociaal-emotionele voorvechters” opstaan tegen dit standpunt: een goed jaarplan heeft ook niet-opbrengstgerichte doelstellingen. Overleg met de oudercommissie en MR wat behouden wordt en wat niet. Welke taken de oudercommissie kan overnemen en welke niet.
  6. Stop met de zinloze persoonlijke ontwikkelingsplannen. Persoonlijke ontwikkelingsplannen gaan alleen nog over maskers (datgene waar je niet goed in bent of moeilijk vindt, maar verbergt voor anderen) en blinde vlekken (datgene wat de hele school weet, maar waarover niemand met je praat omdat jij dat te lastig vindt). Zo simpel is dat. Wedden dat hiermee werkdrukveroorzaker nummer 1 opgeheven wordt? De helft van de leerkrachten doet namelijk niet aan gestructureerd bekwaamheidsonderhoud en als ze het doen, gaat het veelal over alles behalve écht persoonlijke ontwikkeling.
  7. Bied elke leerkracht een training timemanagement aan en verplicht 1 keer per jaar een gesprekstechniekentraining. Gesprekstechnieken moeten herhaald worden. Meerdere stijlen ontwikkelen en steeds weer je actiepunten scherp krijgen: doen! Ik ken bijna geen enkele schoolleider die standaard zijn team timemanagementvaardigheden aanleert. Ik zou het doen als een hele sector zó massaal over werkdruk klaagt.
  8. Hanteer een competentiemanagementsysteem als een leerlingvolgsysteem voor leerkrachten. We weten allemaal welke stappen we moeten zetten om leerlingen te volgen, dat we moeten ingrijpen en dat we betrokkenheid moeten hebben bij problemen. Ook is het belangrijk dat er een gezamenlijke analyse gemaakt wordt en data beschikbaar zijn. De grap is dat er weinig verschil is tussen grote en kleine mensen en het bij leerkrachten precies zo werkt.
  9. Spreek met elkaar af dat alles wat je registreert zinvol is. Pietje is ongemotiveerd, Pietje is lui, Pietje snapt het niet, Pietje heeft geen inzicht, Pietjes ouders accepteren … niet (en honderden keren gelezen) Pietje is onzeker. Deze laatste is vooral populair bij leerkrachten in groep 7 en 8. Daar heeft helemaal niemand iets aan. Schrijf óf niets op óf schrijf op hoe dat komt. Weet je het niet, dan moet je het uitzoeken. Zonder goede analyse los je sowieso het probleem niet goed op. In groep 7 en 8 zijn onzekerheid, gemotiveerdheid en de oorzaken hiervan prima te meten middels het Talentenkompas. Kosten: 2 tientjes en twee en half uur tijd van de leerling. Met een licentie kun je de test in eigen beheer afnemen en interpreteren. Een prima middel om mee te analyseren. Een goede analyse levert een goed plan op en vergroot je de kans om het probleem echt op te lossen.

Als je al deze dingen doet en je ervaart nog steeds werkdruk, dan heb je wat mij betreft recht op klagen.

https://www.lestalent.nl/wp-content/uploads/2016/03/cropped-Logo-LT-4-1.png

Hulp nodig?

Plan dan nu nog een vrijblijvende kennismaking

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *